Ekspertens guide til kommunikation med ikke-eksperter

Scenic shot of the beach with waves hitting the rocks.

Fagfolk og eksperter spænder ofte ben for sig selv, når de skal kommunikere om deres felt til ikke-eksperter. Her får du 3 tips til, hvordan du breder din faglige viden ud til et større publikum – og til sidst en stor, fed don’t, som ofte stikker en kæp i hjulet.

1: Hav modtageren i fokus

Måske tænker du, at det her punkt er indlysende, og at du allerede ved, hvem det er, du henvender dig til. Men hvis din kommunikation rammer forbi, så kig en ekstra gang. Hvem er din målgruppe helt præcist – hvor bor de, hvor gamle er de cirka, hvad er deres uddannelsesniveau? Hvad vil de gerne vide? Hvilket vidensniveau har de? Måske bruger du for meget indforstået fagsnak eller du overser relevante emner, fordi du tænker, at ”det ved alle”. Omvendt risikerer du, at modtageren føler sig talt ned til, hvis du overforklarer kendte termer. Du behøver ikke at gætte dig til svarene: Find et par repræsentanter for din målgruppe, eller nedsæt en decideret fokusgruppe, og spørg dem til råds.

2: Omfavn det banale

Når man er godt inde i et fagområde, sker der ofte det, at man bliver blind over for sin egen viden –man tror, at alle ved det, som man selv ved, fordi man typisk taler med folk, der har samme ekspertise. Men det, som virker pinligt banalt for dig, kan være en åbenbaring for en, som ikke kender dit felt. Hvis du har fået til ansvar at skrive blogindlæg eller anden kommunikation, og du ikke kan få nogen idéer, så prøv at skrive de tre mest banale ting ned, du kan komme på. Kig på dem i lyset af, hvad du ved om din målgruppe, og så vil der garanteret gemme sig tre højst klikbare blogindlæg.

3: Tag fortolker-hatten på

Du har nu identifieret din målgruppe og skrevet om et relevant emne – og alligevel har du ikke held til at fange læseren interesse. Måske mangler du at gøre historien konkret for læseren. Hvad er konsekvensen for læseren af det fænomen, du beskriver? Hvad kan læseren gøre for at undgå denne fare/høste denne fordel? Kan du komme med nogle konkrete svar på de spørgsmål, så vil selv de mest langhårede emner føles relevante for læseren. Det kan måske føles lidt farligt, fordi du sætter dig selv og din personlige vurdering på spil. Men hav tiltro til din egen ekspertise og at du uanset hvad ved mere om emnet end modtageren gør. De har brug for din hjælp til at forstå, hvad historien betyder for dem.

Den store, fede mega-don’t: Vær ikke en sproglig påfugl!

Hvis du har gennemgået alle tre punkter, og din tekst stadig ikke lader sig forstå for andre end dig – eller hvis du mærker, at du faktisk ikke bryder dig om at forenkle dit sprog, give dit bud på sagens konsekvenser eller skrive om enkle emner – så kan det være, at du (bevist eller ubevist) er blevet det, vi har valgt at kalde en sproglig påfugl.

 Han-påfuglen har som bekendt smukke, lange halefjer, som ikke tjener noget praktisk formål rent flyvemæssigt (faktisk er de mest i vejen), men som er til for at imponere andre påfugle. På samme måde bruger den sproglige påfugl ikke ordene for at ”flyve”- det vil sige blive forstået bedst muligt - men til at signalere, hvor fin den er, til andre af samme race - det vil sige andre eksperter og fagfolk.

Sprog bærer mening i flere lag, og fagsprog, forkortelser og termer er signaler til dine fagfæller om, at du ved, hvad du taler om, og at du hører hjemme i et bestemt felt. Forsimpler du dit sprog for at lette forståelsen, melder frygten sig måske for, at du bliver set skævt til af andre eksperter og at de tror, du ikke kan dit kram. Bukker du under for den frygt, bliver resultatet en tekst, som er uforståelig for andre end dine medeksperter.

Det er ikke for at sige, at fagsprog ikke har sin berettigelse: Hvis for eksempel to læger skal diskutere en diagnose, vil latinske termer være nødvendige for at kommunikere præcist – men når lægerne bagefter skal forklare diagnosen for patienten, vil det ofte være bedre at skrue ned for fagsproget. Så, hvis din målgruppe er andre inden for din branche, så bare fold hele din flashy hale ud, men hvis din kommunikation skal op at flyve over for udenforstående, så pak forfængeligheden sammen. Formår du det, vil du opleve, at du kommer meget længere med din kommunikation.

Hurtig tjekliste til din tekst:

  • Min målgruppe er:

  • Det de har brug for at vide, som måske er banalt for mig, er:

  • Konsekvensen af min historie er:

  • Det, læseren selv kan gøre som reaktion på min historie, er:

  • PÅFUGLETJEK: Er mit sprog tilpasset modtageren, så teksten kan komme op at flyve, eller er det fyldt af signalsprog til mine fagfæller, som bremser forståelsen?

Next
Next

Ideudvikling for grupper - på corona-sikker afstand!