Ideudvikling for grupper - på corona-sikker afstand!

Pretty Caucasian woman at the beach smiling at camera.

Kreativ sparring i en coronatid

Det kan være svært at holde liv i den kreative sparring og ideudvikling under lockdown og hjemsending. Mange af de klassiske metoder fungerer mindre godt, når vi alle sidder hver for sig. Hvis f.eks. kreativ ideudvikling for dig (ligesom for mange andre) er lig med whiteboard og brainstorm, kan det virke som en umulig opgave at få det til at fungere.

Fortvivl ikke! Udnyt i stedet corona-epidemiens disruption af de sædvanlige arbejdsgange til prøve nye former for ideudvikling. Det kan som ekstra bonus give de kolleger, som ikke er i deres rette element i en brainstorm, bedre muligheder for at komme til orde - og er du heldig, opdager du ressourcer og iderigdom, du ikke vidste var der.

6-3-5 – metoden

En god metode til ideudvikling, der kan laves som coronasikker gruppeaktivitet fra hver sin skærm, er 6-3-5-metoden. Den er mindre kendt end brainstormen, men er en klassisk metode, som er tried and tested siden 1968, hvor den blev udviklet af Professor Bernd Rohbach.

Sæt tre kvarter af i kalenderen (30 minutter til selve øvelsen og 15 minutter til introduktion og afrunding) og saml dit team ved skærmene. Det optimale deltagerantal er 6, de skal finde på 3 idéer hver, og har 5 minutter pr runde. Deraf navnet 6-3-5.

  1. Lav et skema pr deltager, som du lægger på et fællesdrev, alle i gruppen kan tilgå. Navngiv dem med numre i rækkefølge. Sæt en ramme for, hvad I skal idéudvikle indenfor.

  2. Deltagerne åbner hver sit dokument og har nu 5 minutter til at udtænke tre idéer og skrive dem i de tre øverste felter. Ud for felterne skriver deltageren sit navn.

  3. Efter 5 minutter lukkes dokumenterne, og man går videre til næste dokument i rækken (det var derfor, de skulle nummeres – smart!). Her videreudvikler man på de idéer, som allerede er skrevet i dokumentet.

  4. Efter 5 minutter lukker man det dokument, og fortsætter til næsten, indtil alle har haft mulighed for at komme med input til alle idéerne.

  5. Rund sessionen af med en lille fælles-snak på jeres foretrukne netværks-medie. Hvilke idéer har potentiale, hvilke kan der arbejdes videre med? Mødelederen laver en opsamling, som igen lægges et sted, som alle kan tilgå.

Sidst men ikke mindst, så husk, at ingen idéer har forandret noget som helst ved at ligge på et papir i et fællesdrev. Så glem ikke at følge op på din ideudviklings-session ved at lave en implementeringsplan for, hvordan de gode idéer bliver omsat til praksis.  

Previous
Previous

Ekspertens guide til kommunikation med ikke-eksperter

Next
Next

Pas på tidsoptimisten - og dine dyrebare aftener